Annons som oftast är stillbild med textmassa för att beskriva ditt budskap. Försök att hålla dig till så lite text som möjligt i annonsen, förklara tydligt ditt varumärke, produkt, pris eller vad du vill förmedla. Tänk på att annonsen oftast visas en kort stund och användare oftast “skrollar” förbi, fånga deras uppmärksamhet! Här rekommenderar vi att er logga alltid ska vara med i bild.
Önskar ni ha en rörlig eller växlande annons, behöver ni montera en GIF. Dessa får inte vara längre än 15 sekunder långa (se övriga krav nedan).
Vi rekommenderar att man minst använder 4 olika format för optimalt resultat. De format som används mest just nu: 320×320, 300×250, 980×240, 980×600, 300×600.
Alla mått är angivet i Pixlar (px).
Format | Beskrivning | Device (troligen) |
320×320 | Medium Kvadrat | Mobil |
300×250 | Medium Rektangel | Mobil |
980×240 | Panaroma | Desktop |
980×600 | Super Panorama | Desktop |
300×600 | Bred sidobanner | Desktop |
160×600 | Smal sidobanner | Desktop |
Krav:
- Filstorlek – Max vikt: 150kb (Maximal vikt på Google ADX är 150kb)
- Filformat – Stödformat är JPEG, PNG och GIF
- Maximal animationslängd – 15 sekunder
- Märkningskrav, teckensnitt mm – Annonsinnehållets innehåll måste tydligt särskiljas från det normala webbsidans innehåll (dvs annonsenheten måste ha tydligt definierade gränser och inte förväxlas med normalt sidinnehåll)
Exempelannons: